Portishead

245561-50



Förlåt men jag kan inte.

Igår gick jag ner till Pet Sounds och köpte den nya Portishead skivan. Jag hade läst någon trevlig recension om den och hade blivit så nyfiken att jag inte kunde bärga mig. Jag var tvungen att köpa den och lyssna på den omedelbums. Så jag gick in på Pet Sounds plockade ner skivan från hyllan. Den var inte svår att hitta alls. Jag blev glatt överraskad när jag såg att skivfodralet hade rundade kanter. Det kändes väldigt snyggt på nåt sätt.
Jag köpte även en bok om Greta Garbo. She is sertenly Devine.
Senare försökte jag även att leta reda på boken 100 years of solitude. Tänk den hade dom inte. Man kan ju tycka att det är en bok som bör finnas då den vann Nobelpriset 1972.
Men existensen verkar ha upphört något.
Så jag köpte Trainspotting istället. Det stod på den att den bör säljas i fler exemplar än bibeln so, I´ll give it a go.

Jag kommer sen hem och sätter på skivan. Jag glider runt och plockar lite i lägenheten medan jag lyssnar. Jag lägger mig ner på sängen. Någonstans in i femte låten eller så, så ringer jag min kusin och pratar lite med henne om den. Känner mig lite tveksam.
Så lägger vi på.

I morse funderade jag lite kring det här med vad man kan säga om den och hur jag ska beskriva hur jag kände för den.
Jag är fortfarande inte helt säker. Men jag kan säga så mycket som så här.
Jag gillade vissa låtar, de var klockrena. Tvåan t ex. Tror den hette Hunter. Jätte mysig låt.
Till stor del så låter Portishead fortfarande som Portishead, inte jätte mycket har förändrats där. Deras sound är fortfarande densamma. Jag antar att det även är det soundet som många utav oss Portishead älskare var rädda för att dom skulle ha tappat när dom kom ut med den nya skivan.
Men ni vet hur experimental musik låter så där väldigt. Inte bra. Något i den stilen lät det här och jag tänker inte förneka det bara för att dom tidigare gjorde två helt perfekta skivor.
Det låter även som att Portishead någonstans försökt att Rippa sig själva. Det känns som att dom försökte lägga dit nåt lite extra som inte bör vara där.
I vissa låtar som jag gillade så fann jag vissa pålagda ljud som fick mitt huvud att vilja sprängas ut över vardagsrumsbordet.
Jag blev dock inte allt för besviken då jag inte hade förväntat mig så mycket och det är ju faktiskt så att vissa skivor växer lite på än. Det här kanske är en sån där skiva som man måste ta sig tiden att tycka om. Men jag tror inte det.


245561-52


Kommentarer
Postat av: peter

Hade laddat för toksågning av toksågning. Men du var ju ändå lite ödmjuk i din recension så det kändes lika bara att avstå.

2008-04-30 @ 12:11:47
Postat av: Jeanette

Det är därför min åsikt går före din ;p

2008-04-30 @ 15:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0